
Warsztat słuchania miasta – spacer dźwiękowy z odsłuchem mobilnej kompozycji
Spacer można samodzielnie odbyć z telefonem, słuchawkami i bezpłatna aplikacja ECHOES. Początek na Placu Dąbrowskiego. Należy wybrać jakość dźwięku „Professional”.
Spacer dostępny pod następującym linkiem:
https://explore.echoes.xyz/collections/RUQPpZxd2syk9lm7
W zasadzie każde miasto, które stoi dłużej niż trzy pokolenia, staje się palimpsestem. Przestrzeń zaczyna kumulować zdarzające się historie, nazwy i imiona patronów ulic zmieniają się, stare budynki nabierają nowych znaczeń. Łódź nie jest pod tym względem inna, ale o wyjątkowości tego miasta stanowi przede wszystkim fakt, że tutaj bardziej niż gdzie indziej miasto jest w wiecznym statu nascendi, a teraźniejszość szczególnie silnie naznaczona wspominaniem przeszłości i marzeniami o tym dobrym, które ma wreszcie nadejść.
Przestrzeń można czytać na rozmaite sposoby. Na wieczór 24 października proponujemy spacer, w którym kompozytor, muzykolog i wykonawca, wrocławianin Ryszard Lubieniecki zaproponuje swoją interpretację. Spojrzenie z zewnątrz, chociaż przecież z przewodnikiem. Spacer połączony będzie z odsłuchem kompozycji na urządzeniach mobilnych. Rozpoczniemy na Placu Dąbrowskiego, przejdziemy przez Nowe Centrum Łodzi z pustym sercem Dworca Fabrycznego w środku. Pochodzimy trochę przez stare, ale przede wszystkim przez nowe przestrzenie, które jeszcze czekają. Ich prawdziwy, a nie ten wyobrażony los ma przecież dopiero nadejść. Zakończymy na ulicy Moniuszki, jeszcze jednym świadectwie zmian i planów na dobrą przyszłość, tyle, że sprzed stu pięćdziesięciu lat.
W kompozycji na przestrzenie miejskie zostanie nałożony kontekst historyczny pozornie obcy, nawiązujący do zachodnioeuropejskiego średniowiecza. Patrząc na fryz Teatru Wielkiego usłyszymy dźwięki motetu Fons totius superbie/O livoris feritas/Fera pessima („Źródło wszelkiej pychy/Dzikość zazdrości/Najgorsze ze stworzeń”) XIV-wiecznego kompozytora Guillaume’a de Machaut grane na dawnym instrumencie klawiszowym – clavisimbalum. Podobnie jak w zmieniającej się tkance miejskiej, średniowieczne kompozycje będą podlegać zniekształceniom i zanikać pod warstwami szumu i słownych komentarzy. Całość muzycznie rozpięta będzie między trzema utworami: wspomnianym O livoris feritas, rondzie Puis qu’en oubli, douce amis („Gdyż zapomniałeś mnie, przyjacielu”) autorstwa de Machaut i motecie Lux purpurata radiis/Diligite iusticiam („Światło o purpurowych promieniach/Szanujcie sprawiedliwość”) Jacopa da Bologna, działającego we Włoszech mniej więcej w tym samym czasie co Guillaume we Francji. Co wyniknie z ryzykownego połączenia przetworzonej muzyki dawnej z łódzką architekturą? Może kompletnie nic, a może ujawnią się nowe znaczenia, których inaczej nie bylibyśmy w stanie przewidzieć.
Ryszard Lubieniecki (ur. 1992) – kompozytor, muzykolog, instrumentalista, improwizator, wykładowca akademicki. Absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie obecnie wykłada jako adiunkt. Gra na akordeonie i portatywie organowym. Jego muzyka wykonywana była m.in. na festiwalu Gaudeamus Muziekweek (Holandia), ECCO Concert w Brukseli, Musica Privata w Łodzi, Słuchalnia w Toruniu, Musica Electronica Nova i Musica Polonica Nova we Wrocławiu oraz Międzynarodowych Letnich Kursach Kompozytorskich SYNTHETIS w Radziejowicach. Od 2016 r. występuje jako solista, wykonując nowe kompozycje na akordeon amplifikowany. Specjalnie dla niego powstały utwory m.in. Dominika Karskiego, Alannah Marie Halay, Gilberto Agostinho i Mateusza Śmigasiewicza. W czerwcu 2019 r. nakładem wydawnictwa Nasze Nagrania ukazała się jego debiutancka płyta Seeds. Jako improwizator aktywnie działa na wrocławskiej scenie muzyki improwizowanej, m.in. tworząc zespoły Lubieniecki/Rupniewski, Disquiet i Widzicie. W 2019 r. wspólnie ze śpiewaczką Julietą Gonzalez-Springer założył zespół muzyki dawnej Vox Imaginaria. Jego teksty o muzyce ukazały się m.in. w kwartalniku Instytutu Sztuki PAN „Muzyka”, „Res Facta Nova” oraz na portalu dwutygodnik.com. Współpracuje również z Ruchem Muzycznym.